Hírek,  Tech

A sofőr nélküli járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns, egy Los Angelesből Scottsdale-be tartó utas, valószínűleg nem számított arra, hogy a decemberi visszaúton olyan élményben lesz része, amely világszerte vírusként terjed el. Az utazása során egy önvezető taxit foglalt, és izgalommal telve ugrott be a járműbe, miközben a kíváncsi járókelők figyelték őt. Azonban a vártnál sokkal több figyelmet kapott, amikor a Waymo önvezető autója nem az elvárt módon működött, és Mr. Johns többször is körbe-körbe járt egy parkolóban. Az autó nem volt hajlandó a megfelelő irányba haladni, és nem volt nyilvánvaló módja annak, hogy Mr. Johns ezt a problémát megoldja, hiszen sürgősen repülőgépre kellett szállnia. Az élményt videóra vette, amely szinte azonnal vírusként terjedt el, és a világ különböző televíziós adói is felkapták, újabb kérdéseket vetve fel a közvéleményben az önvezető autók megbízhatóságáról és arról, hogy mennyire vannak készen a valós utasok kiszolgálására.

Mr. Johns a felvételen azt kérdezi: „Miért történik ez velem egy hétfő reggel?” Végül a járműben egy hang aktiválódott, amely arra utasította, hogy használja a Waymo alkalmazást, hogy visszanyerje az irányítást az autó felett. A Waymo, amely az Alphabet tulajdonában áll, a Google anyavállalata, a BBC-nek elmondta, hogy szinte azonnal kiadtak egy szoftverfrissítést, amely megoldotta a problémát. A cég szerint az önvezető rendszerük „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek”, ami sérülésekhez, légzsákok kioldásához és rendőrségi jelentésekhez vezetne. Ennek ellenére Mr. Johns tapasztalata nem volt egyedülálló; a cégnek tavaly több mint 600 autót kellett visszahívnia, miután egy jármű nekiütközött egy utcai oszlopnak. 2024 májusában az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) 22 Waymo járművel kapcsolatos incidens vizsgálatát indította el.

A rivális szolgáltatások számára sem alakult kedvezően az önvezető jövő. Decemberben az amerikai autóipari óriás, a General Motors bezárta önvezető autókkal foglalkozó leányvállalatát, a Cruise-t, mivel a cég vezetése úgy döntött, hogy a vállalkozás bővítéséhez jelentős időre és erőforrásokra lenne szükség. 2023 októberében az egyik Cruise jármű gyalogost ütött el, aki súlyosan megsérült. Eközben tavaly februárban arról érkeztek hírek, hogy az Apple pletykált önvezető autó projektje is megszűnik, míg az Uber 2020-ban felhagyott a saját önvezető autó programjával.

Bár sok nagy szereplő visszavonult a versenyből, a Waymo továbbra is vezető pozícióban van az Egyesült Államokban. A vállalat már működtet önvezető taxisokat Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban, Texas államban, és ígérete szerint hamarosan Atlanta és Miami is csatlakozik a városok listájához, ahol ilyen szolgáltatások elérhetők lesznek. De miért sikerült a Waymónak elérnie azt, amit másoknak nem? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility ügyvezető igazgatója szerint három dolog áll a sikerük hátterében: emberek, pénz és folyamat. Beiker hangsúlyozza, hogy a Waymo az évek során a legjobb szakembereket alkalmazta az autonóm járművek fejlesztésében, mögötte áll a Google-tulajdonos Alphabet pénzügyi súlya, és alaposan kidolgozott megközelítést alkalmaznak.

A jövőbeli tervekről Philipp Kampshoff, a McKinsey globális autóipari és összeszerelési gyakorlatának társelnöke beszélt. Szerinte a jó időjárási viszonyokkal rendelkező régiókban valószínűleg hamarabb látunk önvezető szolgáltatásokat, például az Egyesült Államok déli államaiban, mint Texas és Florida, ahol a Waymo már tervezi a bővítést. Kampshoff megjegyzi, hogy az önvezető taxisok még mindig sokkal jobban működnek jó időjárási körülmények között, és hogy a járművek akkumulátorai is jobban teljesítenek melegebb időben, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyeknek sok energiára van szükségük a fedélzeti számítástechnika működtetéséhez.

A technológia bevezetése azonban lassú folyamat, amely sok emberi beavatkozást igényel. Beiker szerint a járműveket a tervezett városok utcáin kell tesztelni, többször is, és az adatokat manuálisan kell szerkeszteni. Az egész folyamatot a biztonsági aggályok is késleltethetik, mivel „ez csak akkor fog megtörténni, ha nem történnek nagy balesetek”. A biztonság a kamionok önvezető szoftverének fejlesztésekor is kiemelt szempont, hiszen a technológia sokkal biztonságosabb kell, hogy legyen, mint az átlagos emberi vezetés. David Liu, a Plus vezérigazgatója, aki önvezető szoftvert fejleszt teherautókhoz, elmondta, hogy az önvezető járműveknek jelentősen biztonságosabbnak kell lenniük, mint az emberi sofőrök által vezetettek.

Végül, ha a jövőbeli önvezető technológiák fejlődését szeretnénk figyelemmel kísérni, érdemes a kínai fejleményekre is odafigyelni. Wuhan városában több mint 500 önvezető autót üzemeltet a Baidu, és az ország 16 városában már működnek önvezető autók, amelyeket 19 gyártó tesztel. Beiker megjegyzi, hogy a verseny fokozódik, hiszen „négy vagy öt cég van, amely nagyon hasonló a Waymohoz”. Visszatérve Scottsdale-be, Mr. Johns tapasztalatait reflektálva úgy véli, hogy mindannyian egy kifizetett kísérlet részesei vagyunk, hiszen a vállalatok valójában városonként javítják a technológiát, és ez problémát jelenthet.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük