
Teljesebben megtöltött polcok várhatóak a hétvégén a boltban
A Co-op ügyfelei a hétvégén tapasztalhatják, hogy a boltok polcain kezd visszatérni a normális készletszint, miután a vállalat bejelentette, hogy újraindítja online rendelési rendszerét a beszállítók számára egy kibertámadást követően. Az incidens következtében a cég pénzügyi problémákkal, széleskörű áruhiányokkal szembesült, és a vásárlók, valamint a dolgozók adatai is veszélybe kerültek. A bűnözők, akik a DragonForce nevű kibertámadási szolgáltatást használták, azt állítják, hogy felelősek voltak egy hasonló támadásért a Marks and Spencer (M&S) ellen, valamint egy sikertelen hackertámadásért a Harrods ellen az hónap elején.
A Co-op bejelentette, hogy fokozatosan, biztonságos és ellenőrzött módon állítja vissza rendszereit. A támadás során a kibertámadók behatoltak a Co-op informatikai hálózatába, látszólag azért, hogy pénzt extoráljanak a kiskereskedőtől. A cég igyekezett minimalizálni a támadás hatását azzal, hogy leállította bizonyos informatikai rendszereit, beleértve a beszállítói lánc és logisztikai műveletek egyes részeit, ami hatalmas zűrzavart okozott a szállításokban. Vásárlók képeket osztottak meg az üres boltpolcokról és hűtőkről, ami különösen problémát jelentett vidéki közösségekben, ahol a Co-op lehet az egyetlen nagyobb élelmiszerbolt.
A cég azt állította, hogy a következő napokban javulás várható mind az üzletekben, mind online, ahogy együttműködnek a beszállítóikkal a készletek feltöltésében. Kiemelték, hogy minden fizetési rendszer, beleértve a kontaktus nélküli fizetéseket is, már működik. A vállalat egy nyilatkozatban megköszönte „kollegáinak, tagjainak, partnereinek és beszállítóinak eddigi támogatását”. Bár a kiskereskedő most arra számít, hogy visszatérhet a megszokott működéshez, a szakértők figyelmeztetnek arra, hogy a kibertámadás hosszú távon hatással lesz a Co-op működésére.
Oli Buckley, a Loughborough Egyetem kibertbiztonsági szakértője a BBC Newsnak elmondta, hogy az ilyen támadások reputációs hatása sokáig fennmaradhat. „A helyreállítási munkálatok segíthetnek valamelyest mérsékelni a dolgokat, de a bizalom újjáépítése nehezebb feladat” – tette hozzá. A helyreállítás és a biztonsági rendszerek korszerűsítésének költségei pedig „hosszú távú hullámhatást” gyakorolhatnak a cég pénzügyeire. Dr. Harjinder Lallie, a Warwick Egyetem kibertbiztonsági oktatója szerint a vásárlók valószínűleg óvatosabbak lesznek a személyes és pénzügyi adatok megosztásával.
A kibertámadás figyelmeztetés a kiskereskedelmi ipar számára, hogy a bonyolultabb informatikai rendszerek és a fejlettebb támadások miatt a „reziliencia proaktív befektetése már nem választható lehetőség, hanem elengedhetetlen” – fogalmazott. A Co-op a héten üzenetet küldött beszállítóinak, amelyben türelmet kértek, miközben rendszereiket újra üzembe helyezik. Figyelmeztették a beszállítókat, hogy valószínűleg megnövekedett „volatilitásra” lehet számítani a rendelési mennyiségekben.
A kibertámadók azt állítják, hogy 20 millió ember magánadatait birtokolják, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, de a cég nem erősítette meg ezt a számot. Az M&S kedden elismerte, hogy ügyféladatokat loptak el a rendszereik hackelése során, és a vásárlók még mindig nem tudnak online rendeléseket leadni az M&S-nél, közel három héttel azután, hogy a kiskereskedő kénytelen volt felfüggeszteni azokat.
Ian Stuart, a HSBC képviselője arról beszélt, hogy a bankok „óriási” összegeket költenek informatikai rendszereik megerősítésére. A Peter Green Chilled logisztikai cég, amely nagyobb szupermarketeket lát el, viszonylag kicsi a riválisaihoz képest. Az Információs Szabályozó Hivatal adatai szerint 2024-ben 202 zsarolóvírus-támadást regisztráltak helyi önkormányzatok ellen. A High Street kiskereskedelmi lánc próbálkozásokat tesz az önkiszolgáló áruk bevezetésére a bolti lopások csökkentése érdekében.

