Gazdaság,  Hírek

A milliárdos érdeklődése a Royal Mail megvásárlása iránt

Április végétől egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves brit posta, a Royal Mail irányítását. Kretinsky, aki együttműködik egy futballklubbal és jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak, a múltban már sokféle vállalkozásban megfordult, és sokan kérdezik, miért éppen ezt a megfáradt intézményt választotta célpontjául. A Royal Mail már több mint 500 éve a brit élet szerves része, Henry VIII alapította, és a járművein a királyi címer is megtalálható. Sok embernek kedves emlékeket ébreszt a „postás”, aki a leveleket és csomagokat házhoz hozza. Azonban az utóbbi években a Royal Mail népszerűsége csökkent, pénzügyi nehézségekkel küzd, és a piaci részesedését is elveszíti. A levélküldés iránti kereslet drámaian csökkent, 2004-ben 20 milliárd levél került feladásra, míg tavaly ez a szám már csak 7 milliárd volt. A cég az utóbbi időszakban többször is bírságot kapott a szállítási határidők be nem tartása miatt.

A Royal Mail 2012-ben vált el a Post Office-tól, majd 2013-ban privatizálták 3,3 milliárd font értékben. Az első kereskedési napon az árfolyama 38%-kal emelkedett, ami sok kritikát váltott ki, mivel sokan úgy érezték, hogy a céget olcsón adták el. A COVID-járvány idején, 2021 májusában a cég értéke meghaladta a 6 milliárd fontot, de Kretinsky átvételi ajánlata idején már csak 2 milliárd font körüli értéken mozgott. Az üzletet 3,6 milliárd fontért zárta le, ami 63%-kal magasabb volt, mint az ajánlata bejelentése előtt, de alig haladta meg a privatizációs értékét. A szakértők szerint a Royal Mail nehezen tudja növelni bevételeit, mivel a versenytársak, mint például a DPD és az Amazon, dinamikusabban fejlődnek és jobban fektetnek be technológiába.

Kretinsky, aki a Royal Mail anyavállalatának, az International Distribution Services-nek (IDS) 27,5%-os részesedéssel bír, tervekkel érkezett, hogy a céget egy európai logisztikai konglomerátummá alakítsa. Az átvételhez szükséges kormányzati jóváhagyás érdekében „jogilag kötelező” vállalásokat tett, beleértve a „golden share” megállapodást is, amely biztosítja, hogy a brit kormány értesítést kapjon a Royal Mail tulajdonjogának, központi helyének és adózásának bármilyen jelentős változásáról. Mindezek mellett a szakszervezetek is támogatták az üzletet, miután Kretinsky időkorlátos kötelezettségeket vállalt, például garantálta, hogy nem lesz kötelező elbocsátás a következő két évben.

A Royal Mail működése azonban nem mentes a kihívásoktól. A cégnek kötelező eleget tennie a „univerzális szolgáltatási kötelezettségnek” (USO), amely előírja, hogy leveleket és csomagokat minden címre rendszeresen el kell juttatni. Ez hátrányt jelent a konkurenciával szemben, akik a legjövedelmezőbb üzletágakat célozhatják meg. Kretinsky számára a jövőbeli növekedés kulcsa az új típusú, kihelyezett csomagátvételi megoldásokban rejlik, amelyeket a szupermarketek parkolóiban, például a Sainsbury’s boltjaiban terveznek telepíteni. Az új Royal Mail postafiókok, amelyek képesek kiscsomagokat fogadni, szintén a modernizálás irányába mutatnak.

A vállalat jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy Kretinsky képes lesz-e visszanyerni a piaci részesedését a csomagküldés terén, amely jövedelmezőbb üzletágnak számít. Az eddigi nehézségek ellenére a milliárdos optimista, és hosszú távú befektetéseket tervez a technológiai fejlesztésekbe és a logisztikai szolgáltatásokba. Az átalakulás során a Royal Mail várhatóan új arculattal és versenyképesebbé válik, amennyiben sikerül alkalmazkodnia a változó piaci körülményekhez és a fogyasztói igényekhez. A vásárlók számára ez kézzelfogható változásokat hozhat, hiszen a csomagküldés és a levélküldés terén is új megoldások jelenhetnek meg, amelyek a kényelmet szolgálják. Kretinsky célja, hogy a Royal Mail ne csak egy régi, lecsúszott intézmény legyen, hanem egy modern logisztikai szereplő, amely képes versenyezni a legnagyobb európai cégekkel.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cn4mm3kx0v2o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük