
Kiber támadás után késlekedések és üres polcok a Co-op üzletekben
Az utóbbi napokban a Co-op üzletekben komoly problémák merültek fel, miután a vállalat egy jelentős kibertámadással küzdött, amely zavarokat okozott a friss áruk szállításában. A boltok nyitva tartanak és folytatják az értékesítést, azonban a hétfői és keddi napokon sok üzlet csupán készpénzes tranzakciókat tudott lebonyolítani, amit a cég képviselője szerint már sikerült orvosolni. A zavarok akkor kezdődtek, amikor a vállalat pénteken a BBC-nek beismerte, hogy a rendszereik elleni támadás során jelentős mennyiségű vásárlói adatot loptak el.
A Co-op szóvivője elmondta, hogy a boltjaikba történő szállításokat a hackerek által végrehajtott folyamatos, rosszindulatú próbálkozások befolyásolták. „Folyamatosan dolgozunk azon, hogy csökkentsük a zavarokat és visszaállítsuk a szállításokat” – nyilatkozta. Kiemelte, hogy egyes boltjaikban előfordulhat, hogy nem állnak rendelkezésre a megszokott termékek, és elnézést kértek a tagjaiktól és vásárlóiktól, ha ez esetleg a helyi boltjukban tapasztalható.
A kibertámadás mögött álló bűnözők azt állítják, hogy 20 millió ember magánadatait szerezték meg, akik csatlakoztak a Co-op tagsági programjához, ám a cég ezt a számot nem erősítette meg. A cég áprilisi tájékoztatása szerint 22%-os növekedést mutattak az aktív tagsági bázisukban, amely 2024-re elérte a 6,2 millió tagot. Az ügyfeleknek a weboldalán közölte, hogy csak a tagok személyes adatai, például nevek, elérhetőségek és születési dátumok kerültek kiszivárgásra, míg banki adatok, tranzakciós információk vagy jelszavak nem.
A Co-op csoport vezérigazgatója, Shirine Khoury-Haq a hétfői napon bocsánatot kért az ügyfelektől a biztonsági rés miatt. „Ez nyilvánvalóan rendkívül aggasztó a munkatársaink és tagjaink számára, és nagyon sajnálom, hogy ez történt” – nyilatkozta. Kiemelte, hogy a cégnél komolyan veszik az adatvédelem fontosságát, és elkötelezettek abban, hogy betartsák a törvényi kötelezettségeiket, különösen mivel tagok által birtokolt szervezetről van szó.
A Co-op elleni támadás csak néhány nappal azután derült ki, hogy a Marks and Spencer szintén kibertámadás célpontjává vált, amely miatt felfüggesztette online rendeléseit és több szolgáltatását is leállította, miközben reagálni próbált az incidensre. Ezen kívül a Harrods is bejelentette, hogy hacker támadások áldozata lett.
A Brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a brit kiskereskedők ellen irányuló kibertámadások során a bűnözők IT segédszolgáltatásnak álcázva próbálnak bejutni a szervezetekbe. A Co-op ügyfelei számára a cég weboldalán található információk alapján csak a személyes adatok kerültek veszélybe, ami igencsak megnyugtató lehet a vásárlók számára, ugyanakkor a helyzet komolyságát nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A kiskereskedelmi szektorban tapasztalható ilyen incidensek rávilágítanak arra, hogy a digitális biztonság mennyire fontos a vásárlói bizalom megőrzésében. A Co-op és más nagyobb kiskereskedők számára elengedhetetlen, hogy magas szintű védelmet biztosítsanak az ügyfelek érzékeny adatai számára, hiszen a vásárlók bizalma alapvetően befolyásolja a cég hírnevét és működését. A kibertámadások elleni védekezés nemcsak technológiai kihívás, hanem jogi és etikai felelősség is, amelyet a cégeknek komolyan kell venniük a jövőbeli fenyegetések elkerülése érdekében.

