
Titanic: Új felfedezések a hajó utolsó óráiról
A Titanic tragédiáját övező titkok újabb részletei látnak napvilágot a hajó teljes méretű digitális szkennelésének köszönhetően. A 3D-s másolat, amely a hajó utolsó óráit mutatja be, feltárja a süllyedés erőszakos eseményeit, amikor a Titanic 1912 áprilisában jéghegynek ütközött, és ezzel több mint 1500 ember életét követelte. A szkennelés nem csupán a hajó végzetét tárja fel, hanem újabb bizonyítékokat is nyújt az utolsó pillanatokban végzett mérnöki munkáról, amely során a hajó világítását még az utolsó pillanatokban is próbálták fenntartani.
A National Geographic és az Atlantic Productions által készített dokumentumfilm, a „Titanic: A Digitális Feltámadás” keretein belül készült szkennelés a mélytengeri robotok segítségével történt, amelyek több mint 700, különböző szögből készült képet gyűjtöttek a Titanic roncsáról. Ezen adatok felhasználásával hozták létre a digitális ikert, amely 2023 áprilisi exkluzív bemutatása óta világszerte nagy érdeklődést keltett. A Titanic roncsának mérete és a mélyben uralkodó sötétség miatt a felfedezők eddig csak részleges képeket tudtak készíteni a hajóról, viszont a digitális szkennelés lehetővé tette, hogy teljes képet kapjunk a hajó állapotáról.
A hajó orra, amely egyenesen áll a tengerfenéken, mintha a hajó továbbra is úton lenne. Ezzel szemben a hajó hátsó része egy összetört fémdarab halmazza, amely a süllyedés során keletkezett. A hajó két részre szakadása után a hátsó rész a tengerfenékre csapódott, jelentős károkat okozva. A szkennelés új, részletes nézeteket nyújt, például a hajó oldalán található porthole-t, melyet valószínűleg a jéghegy tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, akik arról számoltak be, hogy jégdarabok jutottak be az utasok kabinjaiba a baleset során.
A Titanic egyik hatalmas kazánházát is tanulmányozzák a szakértők, amely a hajó hátsó szegmensében található, ahol a hajó kettészakadt. Az utasok elmondása szerint a hajó világítása még mindig működött, amikor az a hullámok alá merült. A digitális másolat azt mutatja, hogy néhány kazán homorú, ami arra utal, hogy működésben voltak, amikor a vízbe merültek. A hátsó fedélzeten egy nyitott állapotú szelep került elő, amely jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Ezt a munkát egy Joseph Bell nevű mérnök vezette csapat végezte, akik a végsőkig próbálták életben tartani a hajó világítását. Sajnos mindannyian az események áldozatai lettek, de hősiességük sok életet mentett meg.
Egy új számítógépes szimuláció szintén újabb ismereteket nyújt a Titanic süllyedéséről. Az elkészített részletes szerkezeti modell és az azt kísérő információk, mint a hajó sebessége, iránya és helyzete, segítettek megjósolni a jégheggyel való ütközés következményeit. A kutatók, élükön Jeom-Kee Paik professzorral, a London University College-tól, a hajó kárainak rekonstrukciójához fejlett numerikus algoritmusokat és számítástechnikai modellezést használtak. A szimuláció szerint a hajó csak egy apró érintéssel ütközött a jéghegynek, ennek következtében pedig egy sor, papírlap méretű lyuk keletkezett a hajó oldalán.
Bár a Titanicot úgy tervezték, hogy ne süllyedjen el, a szimuláció azt mutatja, hogy a jéghegy okozta kár hat határozott vízzáró rekeszre terjedt ki. A különbség a Titanic süllyedése és megmenekülése között csupán néhány apró lyuk méretén múlott, amelyek hosszú szakaszon helyezkedtek el a hajón. A víz lassan, de biztosan beáramlott ezeken a lyukakon keresztül, míg végül a rekeszek megteltek, és a Titanic süllyedni kezdett.
A szkennelés által feltáruló emberi tragédia is jelen van: az utasok személyes holmijai a tengerfenéken hevernek. A hajó titkai még sokáig felfedezésre várnak, és a szakértőknek évekbe telik, míg minden részletet alaposan megvizsgálnak. Ahogy Parks Stephenson, a Titanic elemzője fogalmazott, a hajó „még mindig mesél nekünk, de csak kis részekben”. Minden alkalommal, amikor új információkat tárnak fel, a Titanic újabb és újabb kérdéseket vet fel az emberi tragédiáról, amelyet talán soha nem felejtenek el.

