
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland területén, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult a tájra, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett, hiszen senki sem tudta, reggel milyen szintű áradásokkal és károkkal kell szembenéznie. Különösen megviselt állapotban volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Brown kevesek által ismert, de annál jelentősebb szereplője a Wally’s Weather nevű Facebook-oldalnak, amelynek követőtábora már meghaladja a 107 000 főt, havi 24 millió megtekintéssel. A rekordot döntő áradások idején, amikor 400 embert kellett evakuálni, Brown folyamatosan posztolt, éjszaka is felkelt, hogy friss információkat osszon meg követőivel, mert úgy érezte, hogy ez a kötelessége és felelőssége a közönsége iránt. Még a munkahelyéről is korábban távozott, amikor észrevette, hogy az időjárási radarja szerint öt órányi folyamatos eső közelít, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette.
Brown Townsville-ben él, amely az a régió központja, ahol januártól márciusig tartó, esős, forró és párás időszak jellemző. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áram nélkül is maradnak, valószínűleg internetkapcsolatuk még mindig lesz. Ezek a rendszerek hírhedtek arról, hogy éjszaka következnek be, amikor nem látszik, mi történik, ezért az ember úgy érzi, hogy a közönség szeme és füle,” mondja Brown. Az ő aktív és rendkívül elkötelezett Facebook-követőtábora is azt mutatja, hogy a közönség egyre inkább a közösségi médiára támaszkodik a hírek és időjárási frissítések érdekében. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be az információit, ahogy a Pew Research Center kutatása is mutatja.
A helyzetet Prof. Daniel Angus, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának vezetője is megfigyelte. Amikor Brisbane-ben őt is elérte a csapadék és áradások, amelyeket Alfred trópusi ciklon okozott februárban, ő inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsát követte, hiszen véleménye szerint ők adják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus szerint a Brownhoz hasonló időjárás-influenszerek népszerűsége nemcsak a mainstream médiával és kormányzati forrásokkal szembeni bizalmatlanságból fakad, hanem abból is, hogy kitöltik a hagyományos médiumok által figyelmen kívül hagyott helyi információs űrt. „Az időjárás-influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt, mert nagyon lokalizált, valós idejű frissítéseket adnak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy,” mondja Angus. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösségi aggodalmakra olyan módon, ahogyan a hagyományos híradók általában nem.”
Ugyanakkor Angus felhívja a figyelmet arra is, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre. Például a Townsville-ből működő Higgins Storm Chasing, amely szintén közösségi média időjárás-előrejelző, kritikát kapott, amikor 2018-ban történelmi csapadékot és áradásokat jósolt, amely végül nem következett be. „Az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a túlzó állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a szabványokhoz vagy következményekhez, mint a hagyományos és hivatalos kormányzati társak,” magyarázza Angus. „Azt is meg kell értenünk, hogy ők a figyelemgazdaság részei. Minél több szempárt vonzanak, annál több elköteleződést tapasztalnak a mutatóikban.”
Brown, aki önmagát tanította meteorológiából, IT mesterdiplomával rendelkezik, és számos más technológiai képesítéssel is bír. Az ő előrejelző berendezéseibe való befektetése annyira jelentős lett, hogy három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként a költségeit fedezik. Az AI fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon követőivel, és a jövőben szeretné kiterjeszteni a működését egész Ausztráliára. Brown szeretne visszavonulni az oktatásból, hogy több időt tölthessen a Wally’s Weather-rel és unokáival, de tudja, hogy ez még nem mostanában fog bekövetkezni. Azonban azt nem akarja, hogy ő legyen a népszerű oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem keresem a figyelmet, mert szeretem, ha az utcán sétálva nem ismernek fel. Már voltam rádióinterjún, és elmentem a beszélgetőpartner mellett, aki nem tudta, hogy én vagyok,” mondja Brown. „Néha hallom, hogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs róla, hogy ott állok mellettük. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz.”

