
Globális Xbox áremelkedés a vámok miatti bizonytalanság közepette
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzoljainak árait, amelyet a fejlesztési költségek növekedésével és a „piaci körülményekkel” indokolt. Az áremelések országonként eltérő mértékben valósulnak meg; az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így jelenlegi ára 299,99 font lett. Az Egyesült Államokban még drámaibb áremelésre került sor, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár között növekedett, a modelltől függően. A döntés hátterében álló tényezők között szerepelnek az amerikai vámok is, amelyek szakértők szerint tovább növelhetik a fogyasztók számára a költségeket, ugyanakkor a Microsoft nem konkrétan a vámok miatt indokolta az áremelést.
Egyre több országban tapasztalható az Xbox árának emelkedése, például Európában a Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral emelkedett. Ez a lépés jelentős változást jelent egy olyan iparágban, ahol a konzolok megjelenését követően általában csökkennek az árak. A Microsoft egy blogbejegyzésében hangsúlyozta, hogy megértik, hogy ezek a változások kihívást jelentenek a vásárlók számára, és a döntéseket gondos mérlegelés után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a fejlesztési költségek emelkedését.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek nyilatkozva úgy vélekedett, hogy az áremelés „elkerülhetetlen” volt, és a jelenlegi vámzavarok katalizálják. Gonzalez szerint a játékosok fogják a legnagyobb mértékben megszenvedni az áremeléseket, és kicsi a reményük arra, hogy az árak csökkenni fognak. Figyelmeztetett, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is visszafogott Xbox eladásait, és szélesebb ipari következményeket is desencélhat. „Valószínűleg nem ez lesz az utolsó áremelés, amit látunk” – tette hozzá.
Christopher Dring, aki a videojáték-iparról ír a The Game Business hírlevélben, szintén úgy vélte, hogy a vámok „biztosan” részei voltak a döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, az összefüggés nyilvánvaló” – mondta. Azonban hangsúlyozta, hogy más tényezők is szerepet játszanak, például az infláció, a devizaárfolyamok változása és a „vállalkozás általános növekvő költségei”. „Mindez zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat” – folytatta. „A konzolos játék szegmens alig nőtt a felhasználók számában több mint 20 év alatt, de a gyártási és játékkészítési költségek folyamatosan exponenciálisan növekednek.”
A történelem során a konzolok megjelenését követően az árak csökkentek, de a jelenlegi generációban ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg. A Sony például a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontért hirdette meg az Egyesült Királyságban 2020-as megjelenésekor, de az ára azóta 429,99 fontra emelkedett.
A jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, mivel a cég bejelentette, hogy várakozásaik szerint „néhány új, első féltől származó játékunk” 79,99 dollárba fog kerülni 2025-re. Ez a kiskereskedelmi ár megegyezik azzal, amit a Nintendo a közelgő Mario Kart World számára bejelentett, és amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik azt „hozzáférhetetlennek” nevezték. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok áremelését, csak bizonyos új, saját fejlesztésű címek esetében.
A Microsoft nem mondott konkrétan semmit arról, hogy terveznek-e áremelést a jövőbeli játékok árára az Egyesült Királyságban, mivel a helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek. A közeljövőben várható további fejlemények és a játékipar alakulása is izgalmas kérdéseket vet fel, amelyek a játékosok és a fejlesztők számára egyaránt fontosak.

