
Ismeretlen okból állt le a Heathrow reptér működése
A Heathrow repülőtér leállását és a világ több százezer utazását érintő tüzet követően a tűz okai egyelőre ismeretlenek, derül ki a legfrissebb ideiglenes jelentésből. A repülőtér március 21-én zárta be kapuit, miután az előző este egy közeli elektromos alállomásnál keletkezett tűz áramkimaradást okozott. Az Egyesült Királyság Nemzeti Energia Rendszer Üzemeltetője (Neso) csütörtöki jelentése szerint a tűz a Hayes városrészben található alállomás transzformátorának meghibásodása miatt keletkezett. A Neso végső jelentése várhatóan június végére készül el.
A Heathrow illetékesei üdvözölték az ideiglenes megállapításokat, és remélik, hogy a végső jelentés választ ad arra, mi okozta a tüzet. A Metropolitan Rendőrség terrorelhárító egysége már megkezdte a tűz kezdeti vizsgálatát, azonban a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak olyan bizonyítékot, amely arra utalna, hogy a tűzeset gyanús lenne. A tűz és a Heathrow leállása több mint 270 ezer utazást érintett világszerte. Ed Miliband, az Energiai Minisztérium vezetője sürgős vizsgálatot rendelt el a tűzeset ügyében, hogy megakadályozza, hogy hasonló esetek a jövőben ismét megtörténjenek, és a Neso-t arra utasította, hogy hat héten belül adjon tájékoztatást az első megállapításokról.
A Heathrow irányítása kritikát kapott a repülőtér bezárásának döntése miatt, valamint az azt követő hosszú leállás miatt. A Neso szerint az áramot hét órával a járatok újraindulása előtt állították vissza a terminálokba. A jelentés részletes idővonalat is tartalmazott, amelyben rögzítette, hogy a tűz a North Hyde alállomásnál, amelyet az 1960-as években építettek, március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és „szimultán megszakította a kapcsolatot”. Az áramkimaradás 66,919 belföldi és kereskedelmi fogyasztót érintett, köztük a Heathrow repülőteret is. A Met Rendőrség 00:42-kor nyilvánította nagy eseménynek az esetet, míg a Heathrow 01:11-kor hozta meg a döntést a repülőtér bezárásáról.
Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az incidensből, hogy a jövőbeli hasonló esetek megelőzhetők legyenek, és hogy hatékonyan kezeljék őket, ha mégis bekövetkeznek. Az áramot 06:25-kor állították vissza a Heathrow alállomásaira egy közeli másik alállomás áramkörének felhasználásával, és az összes négy terminál áramellátását 10:56-ra állították helyre. Azonban a járatok csak 18:00 után indultak újra, miután elvégezték a biztonsági ellenőrzéseket. A repülőgépek éjszaka is landolhattak és felszállhattak, hogy a Heathrow teljes kapacitását helyreállítsák. A Neso tájékoztatása szerint az egész repülőtér teljes újraelektrifikálása csak 14:23-ra fejeződött be. Más ügyfelek áramellátását 12:24-kor állították vissza, míg a North Hyde alállomásból történő áramellátást a következő napon állították helyre.
A Heathrow három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti tartalék áramellátási lehetőségekkel is, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csak a létfontosságú biztonsági rendszerek működését biztosítják, mint például a leszállóberendezések és a kifutópálya világítása. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban elmondta, hogy a leállást nem az áramhiány, hanem a sérült alállomás áramellátásának átkapcsolására fordított idő okozta. A Heathrow menedzsmentje a repülőtér „mérete és működési összetettsége” miatt döntött a bezárás mellett, miközben ez a váltás zajlott. A repülőtér akkor úgy nyilatkozott, hogy célja „a lehető leghamarabb, biztonságosan és praktikusan újranyitni a tűz után”.
A Neso megerősítette, hogy a repülőtérre történő áramvisszaállítást követően „biztonsági ellenőrzésre” került sor, hogy biztosítsák, hogy a „biztonságkritikus rendszerek” teljesen működőképesek legyenek a utasok megérkezése előtt. A Heathrow a tűz keletkezésének és a két transzformátorra gyakorolt hatásának további tisztázását kérte, ami segíthet a brit energiahálózat jövőbeni megerősítésében. A North Hyde alállomást birtokló Nemzeti Hálózat, valamint az energiaellátásért felelős SSEN üdvözölték az ideiglenes megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését. A londoni tűzoltóság, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban elmondta, hogy a tűz „egy szigetelő olajat tartalmazó transzformátort érintett, amely teljesen lángra kapott”. A tűzoltóság közleményében hangsúlyozta, hogy a csapatoknak várniuk kellett, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt átvágták a fémburkolatot, hogy hozzáférjenek és eloltsák a lángokat, amelyek hozzáférhetetlenek voltak. A jelentés közzétételét követően Miliband hangsúlyozta, hogy várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és hogy tanulságokat vonjanak le a brit energiaellátás megerősítése érdekében, védve a kritikus nemzeti infrastruktúrát.

